Základní informace
Charakteristika zařízení
Respitní (odlehčovací) péče je zaměřena na poskytování péče občanům se zdravotním postižením a seniorům, kteří potřebují zajistit nepřetržitou sociální, zdravotní a ošetřovatelskou podporu a pomoc. Služba je poskytována 24 hodin denně na oddělení s 22 lůžky.
Nezbytnou součástí služby je vyplnění předepsané žádosti, vyjádření ošetřujícího lékaře. Přijetí klienta na oddělení respitní péče je schvalováno odbornou komisí, v případě plné kapacity zařízení se žádosti vedou v evidenci.
Poslání služby
Zařízení respitní péče poskytuje individuální péči žadatelům, kteří mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, o které je jinak pečováno v jejich přirozeném sociálním prostředí a jejichž snížená soběstačnost vyžaduje pravidelnou pomoc jiné fyzické osoby.
Rodinám a osobám pečujícím o své blízké poskytneme možnost odpočinku k opětovnému načerpání sil a také prostor zařídit si potřebné osobní záležitosti.
Prostřednictvím komplexu služeb usilujeme o zajištění včasné, dostupné a efektivní pomoci s vytvářením předpokladů, aby klienti život mohli život prožívat v optimální psychické i fyzické pohodě. Klientům pomáháme navazovat nové společenské kontakty. Prostředí, vybavenost našeho zařízení a přístup personálu přispívá k navození pocitu bezpečí, sounáležitosti, smysluplnosti života, lásky, jistoty a zázemí.
Cíle
Základní cíle vycházejí z naplňování individuálních potřeb žadatele, uživatele:
- podpora a rozvoj soběstačnosti v oblasti sebeobsluhy
- společně s Klienty, Žadateli o službu hledat možnosti řešení jejich situace (domovy pro seniory, následná pomoc formou terénní pečovatelské služby, LDN atd.)
- udržování kontaktu s rodinou, blízkými. Navazování přátelských mezilidských vztahů
- napomáhat k upevňování fyzických, duševních a sociálních schopností a dovedností
- zvýšení motivace k aktivnímu životu prostřednictvím aktivizačních činností
- poskytovat základní sociální poradenství
- udržet klienta v jeho přirozeném domácím prostředí
Dlouhodobé cíle zařízení:
- udržet a zvyšovat stávající kvalitu poskytovaných služeb,
- propagovat služby na veřejnosti a v médiích,
- prohlubovat vzdělávání zaměstnanců služby,
- prohlubovat spolupráci subjektů podílející se na péči o seniory na všech úrovních,
- pravidelně aktualizovat metodiku práce s klienty služby
Principy (zásady) poskytovaných služeb
- Princip partnerství – uživatel je rovnocenným partnerem ošetřovatelského týmu.
- Princip komplexnosti – poskytované služby bezprostředně navazují na terénní péči, kterou může být uživatel zabezpečen. Navazující služby pružně reagují na aktuální potřeby uživatele.
- Princip týmové práce – prostřednictvím týmové práce lze zabezpečit komplexní a kvalitní služby. Důvěra uživatele v možnost odborné pomoci, která je zajištěna zdravotními sestrami, pracovníky v sociálních službách (pečovatelkami).
- Princip respektování a podpora vlastního rozhodování – pracovníci zařízení respektují v maximální míře uplatnění vlastní vůle uživatele služeb a jeho vlastní rozhodnutí. V každé situaci jednají s uživatelem s respektem a úctou.
- Princip pružné reakce na aktuální změny potřeb uživatele – zaměstnanci promptně reagují na aktuální změny v uspokojování potřeb uživatele.
- Princip vytváření domácí atmosféry a pohodlí – pracovníci se v co největší míře snaží přiblížit vzhled a vybavení zařízení běžnému, tj. domácímu prostředí (obrázky, fotografie, polštářky, květiny, drobné předměty atd.). Tato skutečnost má podstatný vliv na bio-psychosociální stav uživatelů.
- Flexibilní a transparentní informační servis – poskytováním tohoto servisu odborné i laické veřejnosti se zařízení snaží být otevřeným pro širokou veřejnost.
Komu je služba určena (cílová skupina):
- senioři od 65 let
- dospělí od 27– 64 let
- osoby s chronickým duševním onemocněním
- osoby s chronickým onemocněním
- osoby se zdravotním a jiným zdravotním postižením.
Služba je poskytována z důvodu:
- snížené soběstačnosti osob závislých na pomoci druhé osoby
- pokud péči nelze zajistit jiným typem sociální služby
- vážné překážky na straně rodiny, pečujících osob
Službu nelze poskytnout lidem:
- jejichž zdravotní stav vyžaduje nepřetržitou lékařskou péči (v zařízení není přítomen lékař, klient zůstává v péči svého praktického lékaře)
- jejichž chování narušuje kolektivní soužití (osoby ve fázi akutní duševní choroby, chroničtí alkoholici, psychopatické osoby atd.)
- lidem, kteří trpí infekčním onemocněním nebo jsou bacilonosiči
- lidem, kteří nejsou vymezeni v cílové skupině.
Financování služby
Příspěvková organizace Sociální služby města Havířova je jako poskytovatel registrovaných sociálních služeb zařazena do Krajské základní sítě poskytovatelů sociálních služeb realizujících sociální politiku v Moravskoslezském kraji.
Poskytování sociálních služeb je finančně podporováno Moravskoslezským krajem prostřednictvím dotace na sociální služby.
Nabídka služeb
Poskytované úkony
a) pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
- pomoc a podpora při podávání jídla a pití
- pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek
- pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík
- pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním prostoru
b) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu:
- pomoc při úkonech osobní hygieny
pomoc při úkonech osobní hygieny – koupání - pomoc při základní péči o vlasy a nehty
- pomoc při použití WC
c) poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy
- zajištění stravy přiměřené době poskytování služby a odpovídající věku, zásadám racionální výživy a potřebám dietního stravování,
d) poskytnutí ubytování, jde –li o pobytovou formu:
- ubytování,
- úklid, praní a drobné opravy ložního a osobního prádla a ošacení, žehlení,
e) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
- pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob,
f) sociálně terapeutické činnosti:
- socioterapeutické činnosti, jejich poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování osob,
g) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
- pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů
- pomoc při vyřizování běžných záležitostí,
h) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
- nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností
Poradenství
Poskytování potřebných informací uživatelům, rodinným příslušníkům a pečujícím osobám, které mohou pomoci při řešení tíživé situace, např. informace o možnostech dalších služeb, vyřizování dávek, pomoc při výběru kompenzačních pomůcek. Poradenství je základní činností při všech službách, které zabezpečujeme, je orientováno na zprostředkování navazujících služeb, pomoc při vyřizování běžných záležitostí, sociální, právní poradenství.
Fakultativní úkony
- Odběr biologického materiálu, aplikace injekcí (pokud není potvrzen poukaz ORP praktickým lékařem a odborný výkon je žádán odborným lékařem).
- Příprava a podání léků.
- Donáška léků.
- Nutná pochůzka.
- Televize, internet.
Ceníky
Sazebník úhrad respitní péče od 1.12.2024
Kontakt
Respitní oddělení
Pondělí – neděle: 00.00 -24.00 hodin
Tel: +420 596 477 322
Vedoucí respitní péče
Martina Šotkovská
E-mail: sotkovska.martina@ssmh.cz
Sociální poradenství (sociální pracovnice)
Pondělí a čtvrtek: 8.00 – 17.00 hod
Tel: +420 596 477 317
V ostatních dnech dle dohody.
Email: holeszova.katerina@ssmh.cz, respit@ssmh.cz
Recepce: +420 596 477 318, +420 596 477 300, +420 596 411 031
Sociální pracovnice: +420 596 477 317, +420 720 156 476 (službu zprostředkuje)
Sídlo
Moskevská 1103/1f, 736 01 Havířov – Město
Recepce: +420 596 411 031, +420 596 477 318, +420 596 477 300.

Dokumenty
Žádost o umístění v zařízení respitní péče
Vyjádření ošetřujícího lékaře k umístění klienta do zařízení respitní péče
Smlouva o poskytnutí a úhradě odlehčovací služby
Dohoda o spolupráci – respitní péče
Soupis cenností a osobních věcí k pobytu na respitním oddělení
Informace o zpracování osobních údajů žadatele služby